vineri, 12 august 2011

OCTAVIAN PALER - CITATE








Nu există sentiment tragic la români. Cred că dragostea la noi parcurge doar distanţa dintre romanţă şi pat. Avem o psihologie de popor superficial, de popor care poate frige mititei pe orice Golgotă.

Tubes Fleurs




Îmi iubesc ţara atunci când nu mă uit la televizor şi când nu merg pe stradă.
Tubes Fleurs




A aştepta înseamnă a supravieţui cât mai mult, a aluneca spre moarte încet.
Tubes Fleurs



Curajul este, aş zice, o frică în care s-a pus ordine; ceea ce te ajută să te agăţi de partea de frică unde pierderile sunt mai mici.
Tubes Fleurs



Ce las in urma mea: un destin sau o biografie?

Tubes Fleurs



Dragostea e o luptă între două suflete şi între două trupuri în care uneori nu e niciun învingător, alteori nu e niciun învins.
Tubes Fleurs



A iubi înseamnă, poate, a lumina partea cea mai frumoasă din noi.
Tubes Fleurs

O iubire pe care esti nevoit sa o pazesti nu reprezinta nimic.
Tubes Fleurs


A muri înseamnă de fapt a te muta într-o stea.
Tubes Fleurs


Pământul e singurul loc în care se poate crea Paradisul.

Tubes Fleurs


Scepticismul este o infirmitate, nu o sursă de vanităţi.


Singurătatea nu e o victorie înaintea celorlalţi, ci e de fapt un naufragiu personal.
Tubes Fleurs



Timpul e o fiară care are nesfârşita răbdare de a înghiţi totul.
Tubes Fleurs


Oricât de frumoasă ar fi o melodie, vine o clipă când ea e acoperită de tăcere.
Tubes Fleurs


Cred că aş putea să înşir câteva sute de mirosuri ale ierbii, în funcţie de ceasurile zilei, de ploaie, de soare, de anotimp, de pământ, de umbră, de înălţime, de gradul de umezeală ori de uscăciune. Aş putea deosebi acum, bănuiesc, cu ochii închişi murele oloage de murele crescute în tufe, foşnetul unui fag de foşnetul unui brad. În schimb, multe din cele trăite s-au estompat, lăsând în urmă goluri, ca într-o pădure arsă pe jumătate. Această descoperire mă obligă să admit că memoria mea seamănă acum cu o oglindă spartă, care-mi restituie frânturi de viaţă.
Tubes Fleurs



Tinereţea nu mai e decât o zdreanţă aurie, pe care o târăsc amintirile.
Din ce în ce mai puţin soare şi din ce în ce mai multă amintire a soarelui…

Tubes Fleurs


Nimic nu m-a emoţionat până acum în Mexic ca fluturii proliferaţi pe statui, pe frunţile şi pe piepturile luptătorilor. Ei îmblânzesc măştile care i-au îngrozit pe spanioli.
Tubes Fleurs


Nu există, poate, ceva mai trist decât un om care vrea să fie vesel cu orice preţ.


Tubes Fleurs


Nimic nu m-a emoţionat până acum în Mexic ca fluturii proliferaţi pe statui, pe frunţile şi pe piepturile luptătorilor. Ei îmblânzesc măştile care i-au îngrozit pe spanioli.
Tubes Fleurs



Cine a văzut speranţa, nu o mai uită. O caută sub toate cerurile şi printre toţi oamenii. Şi visează că într-o zi o va întâlni din nou, nu ştie unde, poate între ai săi.
Tubes Fleurs



Nu ştiu pentru cine scriu, dar ştiu de ce scriu. Scriu ca să mă justific. În ochii cui? Am spus-o deja, dar înfrunt ridicolul de a mai spune-o o dată: în ochii copilului care am fost.

Tubes Fleurs



Una din prejudecăţile lumii noastre este de a pune eticheta, de a clasifica totul; oamenilor li se pare că au şi înţeles ceea ce au clasat.
Tubes Fleurs



Nu s-a zis că adevărul unui om este ceea ce el ascunde?
Tubes Fleurs


Numai că la o carte e mai uşor să-ţi dai iluzia că poţi să rămâi la aceeaşi pagină. Chiar dacă şi asta e o iluzie. O minciună. Pentru că, dacă rămâi la aceeaşi pagină, de fapt citeşti mereu o pagină nouă pe măsură ce îmbătrâneşti.
Tubes Fleurs



Noi suntem ca un cântec, nu credeţi? Un cântec nu se poate cânta niciodată de la sfârşit spre început. Trebuie să-l cânţi totdeauna îndreptându-te spre sfârşit.
Tubes Fleurs



Pustiul m-a făcut să înţeleg că nu sunt destul de puternic pentru a nu iubi pe nimeni.
Tubes Fleurs



Daca iubeşti un om perfect, n-ai niciun merit că-l iubeşti.
Tubes Fleurs


Uneori aşteptarea ne maturizează, alteori ne omoară. V-aţi gândit vreodată că o aşteptare nu seamănă cu alte aşteptări? Aşteptările diferă între ele ca oamenii.
Tubes Fleurs

Să avem mai puţin umor, amintindu-ne că filosofia noastră naţională, întemeiată pe ideea că “bietul om” e “supt vremii”, a fost formulată de un om căruia i s-a tăiat capul.
Tubes Fleurs



Trăim cu frenezie o flecăreală continuă, mulţumiţi că avem ce bârfi, fără să ne pese că ţara în care locuim ar putea fi părăsită de istorie.
Tubes Fleurs

 
Ca să fii profet, trebuie să-i aparţii lui Dumnezeu. Fiecare profet are un Dumnezeu pe care-l serveşte. Nu se poate să fii aşa, profet pe contul tău.Tubes Fleurs



Tentaţia noastră de a bagateliza orice prin băşcălie, prin zeflemea, nu e singura care ni-l face străin pe Don Quijote, împiedicându-ne să ajungem la ce este dincolo de partea amuzantă a aventurilor lui.
Tubes Fleurs


În acele nopţi stranii am înţeles că mitologia e un fel de copilărie a istoriei.
Tubes Fleurs



Pentru Pitagora sufletul avea forma pătrată. La vechii chinezi pătratul neînchis era simbolul infinitului. Mondrian şi-a petrecut douăzeci de ani din viaţă desenând pătrate.

Tubes Fleurs



S-ar zice că Petraşcu a fost obsedat toată viaţa de o idee scumpă romanticilor: timpul apus vorbeşte neîntrebat.
Tubes Fleurs


Bătrân, Hals dă impresia că şi-a pierdut verva. Dar au fost descoperite la el douăzeci şi şapte de nuanţe de negru.

Tubes Fleurs



Nu ştiu dacă pictorii frumoşi, cum a fost, se pare, Dante Gabriel Rossetti, s-au gândit vreodată la Narcis, făcându-şi autoportretul. Ceea ce ştiu e că întreg procesul intentat lui Narcis are la bază o lacună de lectură.
Tubes Fleurs



Cine se caută pe sine, găseşte lumea, cine caută lumea, se găseşte pe sine.
Tubes Fleurs



Dacă destinul nu depinde de tine, de tine depinde ce faci cu ceea ce îţi dă destinul.

Tubes Fleurs




Viitorul există deja, într-o măsură, în noi, sub forma amintirii.

Tubes Fleurs




Nu toată lumea e capabilă să stea în mlaştină până la gât şi să surâdă. Unii nu se pot abţine să nu dea din mâini, încercând să iasă, chiar dacă astfel se scufundă cu totul.
Tubes Fleurs



Dragostea seamănă atât de bine cu lipsa ei încât uneori se confundă.
Tubes Fleurs



Cei pregătiţi să înţeleagă un lucru n-au nevoie, oricum, ca acel lucru să le fie strigat în urechi.


Tubes Fleurs



Arta, s-a zis, este cel mai scurt drum de la un om la altul. Probabil, tot ea este şi cel mai scurt drum de la om la el însuşi.

Tubes Fleurs


În faţa lipsei de logică a lucrurilor, nu e eficace decât puterea cu care crezi în ceva.

Tubes Fleurs



Lacatele din noi se deschid cu o lacrima.

Tubes Fleurs



Trebuie să ari când e timpul să ari, nu când ai chef.
Tubes Fleurs



Memoria îşi aminteşte chiar şi de uitare.
Tubes Fleurs



Am început să-mi dau seama că, din actor pe scena vieţii, deveneam un figurant.
Tubes Fleurs




Mai târziu” devenea “prea târziu.
Tubes Fleurs



Cerul devenise pentru mine ceea ce este pentru orice bucureştean. Ceva lipsit de orice fior metafizic, un albastru decolorat banal, murdărit de fumul fabricilor, de unde când se înnorează, cad ploile care umplu oraşul de bălţi.
Tubes Fleurs



Pustiul nu-l poate înţelege decât cine l-a trăit.

Tubes Fleurs



Mă tem de ceea ce sfârşeşte totdeauna prin a ne lăsa singuri.

Tubes Fleurs



Orice singurătate are momentele ei de orgoliu.

Tubes Fleurs



Loviturile vieţii nu sunt numai distructive, ci şi constructive; ca loviturile ciocanului în dalta unui sculptor priceput.

Tubes Fleurs



Pesimismul meu este modul meu de a nu accepta să judec normal o anormalitate.

Tubes Fleurs



Începem să murim când nu mai avem puterea de a opta.

Tubes Fleurs



Există, poate, o clipă în viaţa fiecăruia când vede limpede că nu negaţia este rostul lui.


Tubes Fleurs



Poate că acesta e singurul destin: ceea ce ţinem minte.
Tubes Fleurs


Unii se nasc bătrâni şi unii devin bătrâni foarte repede. Iar unii, ca mine, nu se maturizează niciodată.
Tubes Fleurs




Defectele mele sunt principala mea calitate.
Tubes Fleurs

Poate, cei care au spus cel mai mult sunt cei care au suferit cel mai mult.

Tubes Fleurs


Astăzi ştim că nu putem să facem nimic împotriva morţii, dar că trebuie să facem totul în favoarea speranţei.

Tubes Fleurs



De aceea, azi, înţeleg că destinul se ascunde, deseori, în cea mai cenuşie şi insesizabilă banalitate.

Tubes Fleurs



A te bate cu morile de vant facand calcule, gandindu-te la riscul ca poti sa pari ridicol, transforma sublimul in stupiditate.
Tubes Fleurs



Dorul e focul in care ard sperantele, dorintele, durerile, iar cenusa ce ramane reprezinta amintirile…

Tubes Fleurs



Adevarul care ii face pe oameni liberi este in cea mai mare parte adevarul pe care oamenii n-ar vrea sa-l auda.

Tubes Fleurs



Despartirile au ceva din melancolia asfintitului, o blanda stralucire care ascunde in ea avertismentul intunericului…

Tubes Fleurs



Numai o mare nenorocire ne poate arata cat de marunte sunt nemultumirile “insuportabile”.

Tubes Fleurs



Am avut un vis straniu. Mă aflam dinantea unei oglinzi care se pietrifica sub ochii mei. Uimit, am văzut-o transformându-se în zid. Ulterior, n-am mai simtit nevoia să caut alt răspuns în privinţa destinului. Nu poţi fugi de tine însuţi nici măcar când o vrei cu tot dinadinsul. Sau mai ales atunci.

Tubes Fleurs



Când eram tânăr, fugeam prin viaţă fără să mă gândesc că o iubire poate fi tragică, la un moment dat, din pricină că-i vezi capătul.

Tubes Fleurs



Singurătatea, află de la mine, n-o umple lumea, ci o singură fiinţă. Una care te poate ridica sau nimici.
Tubes Fleurs




Nu există sentiment tragic la români. Cred că dragostea la noi parcurge doar distanţa dintre romanţă şi pat. Avem o psihologie de popor superficial, de popor care poate frige mititei pe orice Golgotă.
Tubes Fleurs




În primul rând, sunt conştient că trăiesc într-o ţară de misogini. Şi dacă mă veţi contrazice, vă voi ruga să-mi daţi un exemplu, măcar unul, de mare poveste de dragoste la români.

Tubes Fleurs




S-a întors spre mine: “Dintre cei iubiţi de tine, cei mai mulţi sunt în lumea umbrelor. De ce te-ai teme atât?”. “Aici răspunsul e simplu, i-am spus. Pentru că nici pe cei morţi nu pot să-i iubesc decât trăind.”
Tubes Fleurs




Cred că n-am fost fericit decât în clipa în care am putut spune şi eu, ca orice om, că am iubit. Nu ca scriitor am fost fericit şi nici ca gazetar.
Tubes Fleurs




Ar fi cinstit să recunoaştem că barbarul care a asediat Roma, pe vremuri, şi a învins-o avea unele calităţi pe care, ulterior, între zidurile Romei, le-a pierdut.
Tubes Fleurs




Cum să explic, oare, de ce cred că nu poţi să iubeşti viaţa şi să rămâi nepedepsit? Sigur, aş putea spune că zeii care ne-au creat au fost sadici. Ne-au dat capacitatea de a iubi, ştiind că, astfel, vom descoperi singuri suferinţa. Dar mă îndoiesc că zeii sunt de vină.

Tubes Fleurs



Ca lumea să fie impresionată de moartea ta, trebuie să laşi în urmă un cadavru frumos. Dacă ai ratat prilejul să te sinucizi în tinereţe, mai târziu se va zice doar: “A trăit destul!”. Ceea ce s-ar spune în cazul meu.
Tubes Fleurs



Oamenii nu obosesc să fie banali. Şi uneori sunt fericiţi tocmai din aceasta cauză.

Tubes Fleurs




Cred că dragostea ne ridică în proprii noştri ochi. Şi cât de mult ai vrea să fii aşa cum te vede celălalt! Ai dori, şi chiar încerci, să micşorezi distanţa dintre ceea ce ştii că eşti în realitate şi ceea ce intuieşti că vede în tine cel pe care-l iubeşti.
Tubes Fleurs



Numai că inteligenţa mea a avut întotdeauna un defect faţă de a altora, e o inteligenţă tristă. Asta e tot.

Tubes Fleurs



A te simti singur nu e doar dovada unui gol, ci si o dovada ca inca n-ai pierdut legatura cu lumea.
Remarci absenta celorlalti. Uneori, numai prin singuratate suntem solidari.


Tubes Fleurs



Dar nici azi nu pricep cum poate fi cineva mizantrop sub un soare arzator, pe o plaja. Probabil adevarata nefericire nu e sa nu fii iubit, ci sa nu poti iubi.
Tubes Fleurs




Impartind timpul, omul a descoperit ca el curge ireparabil. A observat ca “azi” devine “ieri” si ca umbra copacilor se alungeste spre asfintit. In clipa aceea a devenit melancolic si a descoperit regretul. Dar era prea tarziu.
Tubes Fleurs



Nu putem vedea toti cerul ca un astronom, pamantul ca un geolog, florile ca un botanist, norii ca un meteorolog, pasarile ca un zoolog. Am face din univers un Larousse enorm. Trebuie, probabil, sa existe pe lume si diletanti, a caror singura specialitate e melancolia. Si, evident, eu fac parte din ei.

Tubes Fleurs



Cine se uita in sertarele mele da peste o intreaga farmacie. Dar dragostea de viata e un sentiment parsiv! In fiecare dimineata, cand vad cerul limpezindu-se, redescoper senzatia sacrului, desi v-am marturisit ca nu sunt un om religios.

Tubes Fleurs




Adevarul nu e niciodata pur si aproape niciodata simplu.

Tubes Fleurs





Se pare ca inca dupa vremea lui Caragiale cuvantul ” reactionar ” era compromis.

Tubes Fleurs




Am avut timp sa fiu egoist si superficial, am avut timp sa fac din regrete o boala incurabila. Am avut timp sa descopar ca lumea in care ma aflu nu e lumea in care mi-as fi dorit sa traiesc, fara sa fiu sigur ca exista vreuna cu care as fi fost compatibil.

Tubes Fleurs



Curioasa ideea lui Origene ca fiecare suflet are trupul pe care il merita. Cunosc prea multe cazuri in care lucrurile au stat pe dos.
Tubes Fleurs



Adevarul e ca m-am straduit mereu sa nu recunosc ceva: sunt un om trist. Am preferat sa confund dragostea de viata ( reala, dar egoista ) cu natura mea intima.
Tubes Fleurs




Marea e, probabil, singurul loc unde se poate intelege bine, cu adevarat, diferenta dintre mitologie si istorie.

Tubes Fleurs




Ma intorc tot mai des la ideea ca destinul este dictat de detalii.


Tubes Fleurs




Viperele nu dorm in istorie sub pietre.
Tubes Fleurs




Cand spun “lume mitologică” mă gândesc la ceva simplu. M-aş feri să zic că am avut o copilărie “de basm”.


Tocmai a căzut prima zăpadă. A nins indolent şi frumos, ca într-un basm nordic. Acum, crengile îngheţate ale oţetarilor au bandaje albe, iar în curte zăpada (singurul lucru curat din 2005, îmi vine să spun) n-a apucat, încă, să se transforme în mâzgă purulentă.

Tubes Fleurs




Dragostea nu este doar un zâmbet, nu este doar o floare, dragostea este un suflet rănit şi apoi vindecat de altul.
Tubes Fleurs


Grecii ne-au sugerat că marea filosofie are în miezul ei un pahar de cucută.

Tubes Fleurs



Pentru mine, Lisa nu e o localitate. E un amestec de lume reală şi mitologie, care nu poate fi asemănat cu nimic.

Tubes Fleurs



N-am urmărit aici mai mult decât să mărturisesc ceea ce am aflat cu ajutorul inimii de la viaţă.


Tubes Fleurs



Dacă nu pot să fac istoria, o îndur.

Tubes Fleurs



Singura mea satisfacţie reală sunt dezamăgirile mele, asta înseamnă că am avut iluzii foarte mari.
Tubes Fleurs


Sunt un singuratic. Am puţini prieteni. Sunt singur aici, între molii şi cărţi. Certitudinile mele sunt ca hainele roase de molii.
Tubes Fleurs


Maşina de scris a devenit o prelungire a trupului meu. M-am dezobişnuit să scriu de mână. Nu concep să folosesc calculatorul. Progresul tehnic şi ştiinţific este însoţit de regresii interioare.


Tubes Fleurs




Mitologia este pentru mine un refugiu, un fel de fugă în istorie. Faptul că omul a ieşit din timpul mitologic şi a intrat în timpul istoriei nu este în avantajul său. Eu sunt un reacţionar.
Tubes Fleurs




Nimic nu mai impiedică acum teoria grecilor că toate popoarele aflate dincolo de civilizaţia lor erau alcătuite din barbari. Adică din persoane care nu meritau decât dispreţ.

Tubes Fleurs


În nouă cazuri din zece, dacă femeile de care m-am despărţit s-ar fi întors înapoi după ce plecaseră, poate le-aş fi căzut în genunchi.

Tubes Fleurs




A doua pasiune a fost şahul. Jucam în fum de ţigară ore întregi fără să mă pot desprinde de pe scaun. Parcă mă ţintuia cineva acolo… Întreg universul încăpea acolo.


Tubes Fleurs



Dragostea sau Iubirea este un giuvaer de mare pret dat in dar fiecarei fiinte umane. Daca l-ai pierdut, viata ta nu mai are nici un sens…

Tubes Fleurs



O viata fara dragoste este asemenea unui an fara primavara.
Tubes Fleurs



Invatati sa lasati pe chipul vostru sa infloreasca un zambet. Este darul pe care-l oferiti aproapelui, este darul pe care-l oferiti intregului Univers!
Tubes Fleurs



Atinge steaua de neatins si nu-i uita pe cei ce au crezut in tine!
Tubes Fleurs




Fara dragoste suntem orfani de toate, fara pasiune suntem ca o moara de vant spanzurata in vid!

Tubes Fleurs




Cine iubeste si este iubit nu va mai fi niciodata acelasi om ca inainte…

Tubes Fleurs



Iubirea trebuie invatata, incercata si experimentata… prima atingere nu reprezinta niciodata expresia ei desavarsita…


Tubes Fleurs



Dragostea e speranta si fara speranta lumea nu ar exista…

Tubes Fleurs



Iubesti pe cineva atunci cand ai ajuns sa vrei sa-i dai ceea ce ai mai bun si hotarasti sa i te dai pe tine insuti…


tubes femmes