|
sâmbătă, 31 mai 2014
AMINTIRI, ÎN AMURG de Dumitru Iacobescu
STILURILE ÎN ARTA DECORATIVĂ - STILURILE ENGLEZEȘTI - STILUL SHERATON
Thomas Sheraton ( 1751 - 1806) cu cele două fiice ale sale
Thomas Sheraton este unul din cele mai cunoscute nume în creația decorativă engleză. El a publicat între anii 1791 și 1794 câteva volume conținând desene referitoare la concepția sa.
Între anii 1803 și 1806, Sheraton a rezumat tendințele stilistice ale vremii în Cabinet Dictionary și Cabinet-maker, Upholsterer and General, Artists Encyclopedia. Atât dicționarul cât și enciclopedia au cristalizat principalele elemente de ceea ce avea să constituie stilul Regency. Rezumând succint esența acestui mare artist, se poate afirma că el a folosit structura rococoului în care a introdus motive clasicizante. Curbele și contracurbele, liniile sinuoase și fluide sunt combinate cu liniile drepte, rotunde, ovale. (Zguduirea istorică de la sfârșitul secolului și frământările de la începutul noului veac au dat gustului alte direcții de orientare, pe care Sheraton le-a intuit și materializat în creația sa.)
Imaginația fabuloasă a talentatului artist a introdus cu dezinvoltură motive neoclasice: ove, perle, ghirlande, motive florale, volutele unor ramuri combinate cu noduri de panglici, colonete subțiri, romburi și cadrilaje, toate punând accentul pe verticală.
Cele mai reușite piese ale sale sunt zvelte și cu detalii îndelung elaborate (pentru obținerea efectului de suplețe elegantă).Thomas Sheraton este unul din cele mai cunoscute nume în creația decorativă engleză. El a publicat între anii 1791 și 1794 câteva volume conținând desene referitoare la concepția sa.
Între anii 1803 și 1806, Sheraton a rezumat tendințele stilistice ale vremii în Cabinet Dictionary și Cabinet-maker, Upholsterer and General, Artists Encyclopedia. Atât dicționarul cât și enciclopedia au cristalizat principalele elemente de ceea ce avea să constituie stilul Regency. Rezumând succint esența acestui mare artist, se poate afirma că el a folosit structura rococoului în care a introdus motive clasicizante. Curbele și contracurbele, liniile sinuoase și fluide sunt combinate cu liniile drepte, rotunde, ovale. (Zguduirea istorică de la sfârșitul secolului și frământările de la începutul noului veac au dat gustului alte direcții de orientare, pe care Sheraton le-a intuit și materializat în creația sa.)
Imaginația fabuloasă a talentatului artist a introdus cu dezinvoltură motive neoclasice: ove, perle, ghirlande, motive florale, volutele unor ramuri combinate cu noduri de panglici, colonete subțiri, romburi și cadrilaje, toate punând accentul pe verticală.
Spătarele de scaune prezentate de el în caietele de gravuri publicate înainte de 1800 sunt remarcabile în primul rând prin elementele la care recurge pentru a evita încărcătura, toate alungind în aer un ajur delicat.
Scaune Sheraton
Sheraton utilizează lemnul frumos - acajuul mai ales -pe care-l ornamentează cu elemente romboidale și accente de bronz.
Caracteristic pentru el este faptul că face o mare economie de elemente decorative pentru obținerea unei eleganțe sobre.
Birou Sheraton din acaju
Birou Sheraton cu bibliotecă
Măsuță de colț - Sheraton
Cameră cu mobilier Sheraton - gravură din „Cabinet maker”
RUGĂCIUNE CĂTRE ÎNGERUL PĂZITOR
|
vineri, 30 mai 2014
ORAȘE DIN EUROPA ÎN SECOLUL XIX - IMAGINI DE PE CĂRȚI POȘTALE VECHI
Notă: am păstrat mărimea imaginilor pentru a observa mai bine detaliile (cum erau casele, îmbrăcămintea oamenilor, etc.)
marți, 20 mai 2014
DIN PRAGUL UNUI VIS - de Mircea Demetriade
Visează, oh ! femeie, cu ochii tăi, largi mări,
O lume mai artistă pierdută-n depărtări; O lume grăitoare în cântul lin de vers, Trecutul ce din cartea destinului s-a șters. Visează-te o doamnă din timpul feudal, Eu fi-voi sigisbeul din umbra ta, feal. Sub turnul tău cântat-am teorba înstrunând, Când tu, cu ochii-n lună zâmbeai adânc, visând, Iar versurile, flăcări în noaptea de opal, Ți-au spus de neodihna înfiptă-n chipu-mi pal, Ți-au spus de nopți pierdute în ocna unui gând, De inima ce moare în pieptu-mi palpitând. Tu mijlocul îți mlădii, spre pajiște privești, Și ochii tăi în noapte n-ascund că mă iubești, Dar gestul tău e aspru și-atât de hotărât: « Pe mâine, cavalere, turneu-i hotărât. Cântarea voastră-mi place și ochii voștri iar; Amoru-mi însă este, pe cât de viu, bizar. Ce dar vreți de la mine ? » « Vreau buzele petale, Vreau gura, trandafirul, pe aste buze pale Să-și verse tot balsamul !... » « Viteze cavaler, Voiesc pentru-a mea gură, sub zeaua ta de fier Să lupți, să-nvingi cu spada și lancea-n câmp închis; Viteazului de mâine eu gura i-am promis. » « O fundă lași să cadă și-o iau ca pe un semn, Ca mâine, a mea doamnă, voi fi de tine demn. Pe scara de mătase mă urc în turn... cu dor, Îți caut în privire... pe gura ta, cu sete Apăs uscata gură de tine să se-mbete. » Dar visul altor vremuri pălește și s-a stins ! Urâtul vremii de-astăzi deasupra mi s-a-ntins. Tu plângi o fericire apusă... eu privesc La gura ta suavă, dorind-o, și pălesc. |