luni, 21 iulie 2014

VASILE ALECSANDRI - OMAGIU




http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/79/Constantin_Daniel_Stahi_-_Portretul_lui_Vasile_Alecsandri.jpg/200px-Constantin_Daniel_Stahi_-_Portretul_lui_Vasile_Alecsandri.jpg

21 IULIE 1821  -  22 AUGUST  1890



CÂNTECE  ȘI  SĂRUTĂRI

de  Vasile  Alecsandri



POETUL




Ah ! câte glasuri de armonie
În al meu suflet cântă duios,
Toate, uimite, se-nchină ție
Când te-arăți mie,
Înger frumos!




Albă româncă ! tu pentru mine
Ești adierea lunii lui mai.
Darul iubirii, cerescul bine,
Naște și-mi vine
Din al tău grai.




Privește-n lume mărețul soare
Cum răspândește veseli fiori.
El dă o rază învietoare
De orice floare
Ivită-n zori.




Privește-a nopții mândră coroană
Cum lasă-a ninge stele din ea.
De orice suflet care-n cer zboară
Lin se coboară
Câte o stea.




O, dulce înger de dezmierdare !
De-ai vrea, unită cu dorul meu,
Să-mi dai, ferice, o sărutare,
De-orice cântare
Aș cânta eu,




N-ar fi în ceruri dalbe lumine,
Nici flori pe lume s-ar legăna,
Pe câte versuri de amor pline
Eu pentru tine
Aș suspina !




ROMÂNCA




Când primăvara cu lărcimioare
În locul iernii vine zâmbind,
Inima, dulce privighetoare
Scăldată-n soare,
Cântă iubind.




Dar când se luptă țara-n durere,
Tot omul tânăr și simțitor
Trebuie să-i deie cu-a sa putere
O mângâiere
Ș-un ajutor.




Când țara geme sub apăsare,
Mai bine-mi place s-aud sunând
Un răcnet aspru de răzbunare
Decât oftare
De amor blând.




Versul iubirii duios străbate,
Focul poetic e răpitor,
Dar nu-s cuvinte mai înfocate
Ca libertate
Și viitor.




June poete ! ascunde-ți dorul,
Căci nu e timpul de dulci plăceri.
Decât pe liră să cânți amorul,
Apără-onorul
Sărmanei țări !




Cântă-un vers falnic de re-nviere
Care s-aprindă sufletul meu.
Ridică neamul de la cădere,
Ș-orice-mi vei cere
Va fi al tău !

Iași, 1855




Nata Vi