Pe data de 6 ianuarie, creștinii ortodocși prăznuiesc Botezul Domnului sau Boboteaza.
Această sărbătoare reprezintă botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul .
În ajunul și în ziua de Bobotează, în toate bisericile ortodoxe, cu
puterea Duhului Sfânt, la rugăciunile arhiereilor și preoților se
sfințește aghiasma cea mare.
BOBOTEAZA - EPIFANIA
La
30 de ani, la plinătatea vârstei bărbatului desăvârșit, a venit Hristos
la Iordan, unde Sf. Ioan Botezătorul învăța și boteza cu botezul
pocăinței; iar despre Iisus le spunea: "Se află în mijlocul vostru Acela
pe voi Care nu-L știți" (Ioan 1, 26). "Nici eu nu-L știam pe El, dar
Cel ce m-a trimis să botez cu apă, Acela mi-a zis: peste Care vei vedea
Duhul coborându-Se și rămânând peste El, Acela este Cel ce botează cu
Duh Sfânt. Și eu am văzut și am mărturisit că Acesta este Fiul lui
Dumnezeu" (Ioan 1, 33-34). Când a apărut Hristos pe malul Iordanului,
Sf. Ioan, luminat de Duhul Sfânt, Îl recunoaște și-L arată mulțimilor,
zicând: "Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii" (Ioan 1,
29). Această mărturie era foarte necesară israelitenilor, care așteptau
pe Mesia cel profețit cu multe veacuri înainte.
Hristos
îi cere lui Ioan să-L boteze, iar acesta, după o împotrivire de adâncă
smerenie, primește să-L boteze, după rânduiala lui. După botezul lui
Hristos cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborât în chip de
porumbel și a stat peste Iisus, iar Tatăl a mărturisit: "Acesta este
Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit !" (Matei 3, 17).
Astfel, botezul primit de Hristos are și un alt scop: Epifania - arătarea Sfintei Treimi moment în care El avea să fie descoperit lui Ioan și, prin acesta, lui Israel, ca Fiului lui Dumnezeu și ca Mesia.
BOBOTEAZA - BOTEZUL LUI IOAN ȘI
BOTEZUL BISERICII
Ceea
ce s-a întâmplat cu paștele iudaic, se întâmplă și cu botezul. La Cina
cea de Taină întâlnim și paștele iudaic și paștele nostru; Hristos a pus
capăt celui dintâi și i-a dat început celui de-al doilea. Și acum la
râul Iordan a împlinit botezul iudaic, dar în același timp a deschis
ușile botezului Bisericii.
Botezul lui Ioan era un botez de pocăință, care îi făcea pe oameni
să-și osândească păcatele lor. Acest botez nu era o taină, ci un ritual,
pentru că nu ierta păcatele. Dar de ce n-a botezat
Hristos, ne-o spune însuși sfântul Ioan când zice : "Acela vă va boteza
cu Duh Sfânt și cu foc". Dar Duhul Sfânt nu fusese încă dat. Acesta
ne-a fost dat de Hristos însuși, de sus, de la Tatăl (Ioan, 14, 26 ; 15,
26) venind în lume la Cincizecime (Fapte, 2, 1-4). Apostolii trebuiau
să se îmbrace mai întâi ei înșiși cu toată puterea Duhului, cum s-a și
întâmplat la Cincizecime (Luca, 24, 49 și Fapte, 2, 1-4), ca apoi ei să
boteze cu apă și cu Duh Sfânt, cum au și făcut începând după Pogorâre
când s-au botezat adăugându-se apostolilor "ca la trei mii de suflete"
(Fapte, 2, 41).
Cu botezul lui Ioan s-a botezat și Mântuitorul, dar nu pentru că El avea nevoie de curățire de păcate, fiind Dumnezeu-Omul, ci pentru a ne arăta importanța și lucrarea botezului pe care îl va institui și a împlini Legea, ca să se descopere lumii taina lui Dumnezeu cel în Treime închinat, în numele Căruia să ne botezăm și noi. Taina botezului a fost instituită de Hristos însuși îndată după învierea Sa din morți, odată cu trimiterea apostolilor la propovăduirea Evangheliei către neamuri: "Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte Eu v-am poruncit vouă, și iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului" (Matei, 28, 19-20).
Cu botezul lui Ioan s-a botezat și Mântuitorul, dar nu pentru că El avea nevoie de curățire de păcate, fiind Dumnezeu-Omul, ci pentru a ne arăta importanța și lucrarea botezului pe care îl va institui și a împlini Legea, ca să se descopere lumii taina lui Dumnezeu cel în Treime închinat, în numele Căruia să ne botezăm și noi. Taina botezului a fost instituită de Hristos însuși îndată după învierea Sa din morți, odată cu trimiterea apostolilor la propovăduirea Evangheliei către neamuri: "Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte Eu v-am poruncit vouă, și iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului" (Matei, 28, 19-20).
Hristos se afundă în Iordan și Duhul pogoară peste ape. A trebuit să se scufunde Fiul în firea omenească și prin ea în apă, pentru ca noi, scufundându-ne în apă, să ne înălțăm spre viața Sa dumnezeiască în Duhul Lui cel Sfânt. În Cuvântul întrupat, apa și Duhul se unesc din nou.