Opera din Paris - Franța
Este
reprezentativ pentru noua societate franceză ieșită din revoluția
care dăduse tonul în toate domeniile vieții, inclusiv în artă.
Ignorând rafinamentul trecutului, ea avea nevoie de un lux produs
rapid și în cantități mari. Este epoca în care se inventează
războiul de țesut Jacard (ceea ce va revoluționa întregul sistem
de țesut executat manual până atunci); MOBILIERUL conceput și el
în ample planuri regulate, ceea ce va sugera întrebuințarea
mașinii. Stilul EMPIRE introduce concepția industrială în arta
decorativă, chiar dacă aceasta nu se vede și nu se simte în
somptuoasele interioare din timpul Imperiului. Dar că așa ne-o
demonstrează decorația murală, mobilierul și țesăturile care
sunt realizate ca niște suprafețe vaste și plate pe care sunt
aplicate o figură alegorică, un cartuș sau un romb, o elipsă, un
feston, un bronz aurit, o bandă sau o friză, cu scopul de a
înfrumuseța formele nude. CULORILE dominante sunt roșul (acajuul
este materialul cel mai utilizat) ornamentat cu bronz aurit. Dincolo
de aceste tonuri, folosite în special în apartamentele de mare lux,
au fost întrebuințate culorile pastelate, pornite de la alb, spre
crem, bej, etc., apoi violetul, brunul și bleul-azuriu, cu accente
de roșu-închis (stacojiu), cu mici galoane sau filete de aur ori
bronz aurit.
Camera
lui Napoleon – Marele Trianon – Versailles- Franța
Cameră
stil Empire
Arhitectura
interioară include plafoane în lemn natural sau ornat cu reliefuri
aurite (fie pe fond alb, fie pe unul colorat). Motivele sunt dispuse
geometric. În mijloc există o rozetă centrală cu foi și frunze
stilizate; cornișa este amplu decorată cu reliefuri plate sau mai
evidente, reprezentând palmete, stele, albine, ramuri și frunze.
PARDOSEALA
este parchetată sau acoperită cu dale de piatră sau ceramică,
dispuse în stele, romburi, carouri.
PEREȚII
sunt acoperiți cu stucaturi, cu tapete sau țesături (aplicate
neted pe suprafețe sau în drapaje).
UȘILE
sunt din panouri simple, decorate cu o figură centrală, de
inspirație pompeiană. Pe frontonul canatului se aplică o pictură
de asemenea pompeiană.
LĂMPILE
erau cu ulei și fitil (adesea cu dublu curent de aer și cu
rezervorul mai înalt decât fitilul), denumite quinquet (se
citește kinke). CANDELABRELE erau concepute ca niște Victorii
înaripate pe un glob pământesc, iar LUSTRELE din metal verde aveau
formă de vase ornamentate cu palmete pe care erau plantate brațe în
formă de corn al abundenței.
ȚESĂTURILE
stilului Rempire sunt damascurile cu fond bleu sau brun, satinuri cu
fonduri de verde, roz sau mov, catifele și broșeuri în aceleași
culori, brocarturi broșate cu aur sau argint, taftale, țesături de
bumbac cu motivele luate din repertoriul general, museline. Toate
acestea erau folosite în interioare pentru draperii, perdele, pentru
acoperit unele mobile, pentru perne și tapițerii (în tapițerie se
întrebuințează și pielea).
Motivele
tuturor țesăturilor sunt luate din registrul stilului, dar având
unele particularități; pe verde motivele erau aurite, iar bordurile
violete, pe violet și roșu – motivele erau albe , etc. Pe
țesăturile din bumbac denumite de Jouy – motivele erau luate din
Paul și Virginia, din fabulele lui La Fontaine. Pe stofele destinate
tapițeriei apăreau motive florale, arbori și fructe.
Motiv
Empire
COVOARELEerau
savonerii în care stilul s-a exprimat prin rozacee, fascii frunze de
lauri sau de palma, cornuri ale abundenței din care se revărsau
flori, instrumente muzicale, atribute militare, iar în bordură
litera N (Napoleon). Centrul avea un motiv mare. Decorația era
simetrică și concentrică.
ȘEMINEELE
erau din marmură albă, având la colțuri coloane de cariatide sau
alte elemente: obeliscuri, sfincși, lei cu aripi etc. Pe placă se
așezau obiecte de bronz. În acest stil au fost foarte la modă
bibelourile din porțelan de Sevres și de Saxa, vase, cupe,
miniaturi cu scene de gen, peisaje etc. Porțelanul era pictat și
montat în elemente de bronz sau ornat cu bronz aurit. Există și
alte materiale întrebuințate pentru bibelouri: faianța, biscuitul,
bronzul, precum și aurul și argintul.
CEASORNICELE,
mai ales pendulele, aveau forme de statuete: Victorii, figuri
feminine cu îmbrăcăminte antică sau zeitîți romane ca Minerva,
Mercur, etc. Există și altele, cu cadranul montat pe un soclu fix
de bronz aurit sau de marmură albă.
LUSTRELE
pentru plafoane au forma unor cupe răsturnate, o centură de bronz
bogat ornată și numeroase franjuri de crista sau chiar un fel de
jupă formată din franjurile ce înconjoară centura.
MOBILIERUL
a fost mai întâi lucrat în acaju, iar după instituirea blocadei,
în diverse esențe autohtone, care erau vopsite în culori pastelate
și pitate. Acajul era încrustat cu abanos, cu esențe de lemn în
culori deschise sau cu metal. Cele mai răspândite erau piesele pe
care se aplicau motive de bronz aurit. Nu s-a utilizat decât în
puține cazuri sculptura, dar au fost folosite intens elemente
fasonate, ca balustre sau coloane drepte, subțiate spre bază și
având îndeobște terminațiile (capitele sau postamente) în metal.
Picioarele și postamentele sunt însă, la scaune și fotolii, și
în formă de cariatide, sfincși cu aripi, gheare de leu sau labe de
alte animale, gât de lebădă etc. Când picioarele sunt sfincși,
aripile intră în rezemătoarea brațelor (sursa de inspirație este
fără îndoială originalul egiptean aflat la Luvru). Motivele de
bronz strălucitor sau mat aurit, înnegrit sau înverzit, aplicate
izolat pe mobile în frize, frontoane, centurile meselor (pe care se
așază placa) etc. Sunt o rozetă stilizată având de o parte și
de alta câte o ramură sau două dispuse pe orizontală, emblema
imperială N, trofee antice și de război, vulturul imperial, motive
egiptene, grifoni, himere, centauri, păsări, albine, rombul cu o
treflă centrală, coronițe sau rozete (mai ales pentru locul unde
se introduce cheia în broasca ușii), ca și ramuri de lauri, frunze
de acant alungite, flori cu patru petale, dar și grele coroane
legate cu panglici sau ghirlande, cornuri ale abundenței din care se
revarsă o profuziune de flori, instrumente muzicale (există o
preferință marcată pentru liră), femei înaripate etc.
Masă
rotundă stil Empire
PRINCIPALELE
PIESE sunt: MESELE care au formă rotundă (ca în antichitatea
greacă și romană), cu un picior central gros, așezat pe o bază
ăn triunghi sau cu trei picioare reunite în partea de jos de o
placă triunghiulară; gheridonul este tot rotund, cu o placă de
marmură și are același sistem de postament ca și mesele (unul
sau trei picioare). Obiecte foarte uzitate au fost mesele de toaletă,
deasupra cărora era plasată o oglindă susținută de două
coloane, pe care erau montate sfeșnice, și lavabourile (un fel de
trepied, înalt cu două platouri, unul deasupra pentru lighean, iar
altul aproape de bază, pe care se așeza o cană). Să reținem că
în acest timp nu exista nici o cameră de dormit (în apartamentele
luxoase, desirug) fără lavabo. Se pare că Empire-ul desființează
obiceiul nobiliar de a se folosi parfumul în locul spălatului
zilnic. Există fără îndoială în rândurile noii nobilimi o mai
marcantă grijă pentru curățenia corporală.
BIBLIOTECA
era o piesă de mobilier importantă. Are vitrine mari cu geamuri,
iar în partea inferioară are uși cu câteva motive ornamentale de
bronz. Este o piesă fără nici un fel de postament, așezată
direct pe pardosea.
La
fel de simple sunt și COMODELE acoperite cu o placă de marmură gri
sau neagră și având trei sau patru sertare, cu o ornamentație
destul de redusă.
CONSOLELE,
cu două picioare în față, formate din cariatide și alte două în
spate, simple, au o centură foarte bogat ornată. Această piesă
este foarte prețuită și extrem de răspândită.
După
cum foarte răspândite au fost JARDINIERELE, de diverse forme. Orice
interior de preț trebuia să aibă jardinieră, fie că era o măsuță
sau un bazin dintr-o tablă subțire, umplut cu pământ.
Tronul
lui Napoleon
PATURILE,
așezate lângă perete, adeseori pe o estradă, erau înconjurate de
un baldachin. În Muzeul de artă decorativă din Paris se păstrează
un splendid exemplar imperial, al cărui baldachin este în formă de
cerc mare, îmbrăcat în catifea roșie, pe care sunt brodate cu aur
ghirlande fine; deasupra acestui cerc este montat vulturul imperial
cu câteva ramuri. Perdelele care pornesc din rond înconjoară
patul, așezat pe un postament. În același muzeu, există
gheridoane, lavabouri, scaune și fotolii din epoca imperială.
Domină puternic culoarea roșie și cea a bronzului. În ciuda
fastului pe care-l degajă, piesele par surprinzător de incomode.
Mai puțin rigide, mai simple și mai apropiate de concepția noastră
asupra dimensiunilor sunt piesele expuse de Muzeul Luvru . Ceea ce
înseamnă că mobilierul Empire, conceput în anumite canoane, are
calități mai reduse sau mai accentuate de confort, în funcție de
atelierele care le-au produs.